Wat is SEO?

door | jun 22, 2020 | Beginner | 0 Reacties

jun 22, 2020 | Beginner

Vedet Online favicon wit

Wat is het tegenwoordig toch handig om informatie op te zoeken hè? Je tikt je vraag in via Google, Bing of Yahoo en je krijgt een lijst met allemaal antwoorden. Waarschijnlijk heb je dit ook gedaan met je vraag: Wat is SEO? Die resultaten die bovenaan staan komen daar niet voor niets. Dit komt door SEO oftewel Search Engine Optimisation. In het Nederlands spreken we ook wel over zoekmachine optimalisatie. In dit artikel leg ik je uit wat SEO is en hoe je dit kunt inzetten voor jouw onderneming.

Hoe is zijn de zoekresultaten opgebouwd?

Om jou meer uit te leggen over wat SEO is, leg ik je eerst uit hoe de zoekresultaten werken. In onderstaande afbeelding zie je hoe een zoekresultatenpagina (in vakjargon SERP) is opgebouwd.

Wat is SERP.

Het bovenste deel zijn advertenties, dan krijg je de lokale zoekopdrachten en dan de organische zoekresultaten, oftewel de zoekresultaten die met SEO zijn geoptimaliseerd.

Hè? Maar die zoekresultaten staan super laag!

Dat klopt. En toch zijn de organische zoekresultaten super belangrijk. Uit onderzoek is gebleken dat ruim 70% van alle mensen die iets opzoeken op een organische zoekresultaat klikken. Ze scrollen dus de advertenties voorbij.

Wat is SEO nu echt?

Nu je weet hoe zo’n zoekresultatenpagina wordt opgezet, kunnen we kijken naar wat SEO nu echt is. Zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo willen altijd de beste zoekresultaten tonen bij de vraag die is ingetikt door de zoeker. Hierbij kijken de zoekmachines naar verschillende factoren, zoals:
• Sluit de tekst aan op de vraag van de zoeker?
• Hoe relevant is de website waar de tekst op staat?
• Hoe snel is de website?
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Er zijn namelijk zo’n 200 factoren waar de zoekmachines naar kijken bij de rankschikking van websites. Door al deze factoren zo goed mogelijk in te stellen, is de kans groter dat je hoger komt in de zoekresultaten.

Twee soorten SEO

SEO kun je opsplitsen in twee hoofgroepen: Onpage SEO en Offpage SEO. Bij onpage SEO wordt er gekeken naar de wat allemaal op je website gebeurd. Bij offpage SEO wordt er gekeken naar wat er allemaal buiten je website gebeurd.

Onpage SEO

Zoals je in dit artikel ziet gebruik ik kopjes om het lekker leesbaar te maken. Zo krijg je structuur in je tekst en is dit een dikke pluspunt voor de zoekmachines. Daarnaast laat ik Wat is SEO? Een paar keer in de tekst terugkomen. Zo laat ik de zoekmachines weten dat ik op deze zoekterm wil focussen. Tot slot probeer ik mijn website snel te laden, want zeg nu zelf. Niemand houdt tegenwoordig meer van wachten?

Onpage SEO gaat dus grotendeels over content en techniek. Een goede lap tekst met structuur erin en een snelle website vormen de basis van onpage SEO. Maar ook de URL-structuur, interne linkjes op je website, een SSL certificaat, sitemaps en structuur van je website spelen een belangrijke rol in onpage SEO.

Offpage SEO

Voor de meeste is onpage SEO nog wel gemakkelijk uit te leggen. Iedereen snapt wel dat de tekst moet aansluiten op de vraag van de zoeker en dat je website lekker snel moet zijn. Maar offpage SEO daarentegen is wat minder makkelijk uit te leggen. Hier draait het namelijk om linkjes van andere websites.

Zoekmachines kijken namelijk naar hoeveel andere websites naar jouw website linken. Dit wordt autoriteit genoemd. Zie het als een soort online mond-tot-mond reclame. Als websites naar jouw linken denken zoekmachines: Hé die website moet wel goed zijn. Laten we die hoger zetten in de zoekresultaten!

Voordat je nu gaat beginnen met heel veel linkjes te vergaren moet ik je teleur stellen. Zoekmachines zijn de laatste jaren een stuk slimmer geworden. Ze kijken niet naar alleen hoeveel linkjes jouw website krijgt, maar ook naar:
• de tekst van de link
• hoeveel links je in een bepaalde periode erbij hebt gekregen
• van welke website je de link ontvangt

Staat er een link van jou op een spammy website, of wordt vanuit het niets ineens heel veel gelinkt naar jouw website? Dan zien zoekmachines dit ook en kan je strafpunten krijgen, waardoor je weer daalt in de zoekresultaten.

Wat kun jij doen om je SEO te verbeteren?

SEO omvat best veel zaken. Je moet denken aan optimalisatie van de tekst op je website, de techniek achter je website, de autoriteit. Voor al deze zaken heb ik het e-book Naar de top van Google geschreven. Het e-book geeft antwoord op de vraag Wat is SEO? en ik leg je uit hoe je SEO kun toepassen op jouw website. Ik geef je SEO methodes en tips waarmee je direct in zoekmachines zoals Google kunt scoren. Na het lezen van Naar de top van Google weet je precies wat SEO is, wat het inhoud en wat je moet doen om je website zichtbaar te maken in de zoekmachines.

Liever hulp nodig van een SEO-specialist?

Wil je liever geen omkijken hebben naar je website en naar je SEO? Dat begrijp ik! SEO kan namelijk een tijdrovend klusje zijn. Die tijd kan je beter inzetten voor je eigen onderneming. Laten we dan eens samen kijken naar wat Vedet Online voor jou kunt betekenen. Met 5 jaar SEO ervaring kennen we de klappen van de zweep. En met jouw ervaring in jouw vakgebied zijn we een ijzersterk team!

Laten we dus eens vrijblijvend een virtuele kop koffie drinken en praten over de mogelijkheden voor jouw SEO. Laat hieronder je gegevens achter en wij zullen vrijblijvend contact met je opnemen!

Rick van der Zanden

Rick van der Zanden

SEO specialist @ Vedet Online

Leuk dat je me SEO blog leest! SEO is voor sommige abrakadabra. Daarom heb ik Naar de top van Google geschreven. Een e-book waar je echt alles  over SEO kunt vinden.

Naar de top van Google.
✔ De ware werking van Google
Hoe je SEO goed moet opzetten
Hoe je website je online accountmanager wordt
Stappenplan voor zoekterm-analyse
Linkbuilding methodes
Handige tools in Google Search Console die jij nog niet wist

Naar de top van Google is nu gratis te downloaden!

Al 500+  gedownload!

Share This