Zorg voor een goede structuur in Google Ads

dec 22, 2019 | SEA

Vedet Online favicon wit

De laatste tijd merken we het steeds vaker bij nieuwe klanten die al een tijdje adverteren in Google Ads. In hun account is er weinig tot geen structuur en zijn de tekstadvertenties onoverzichtelijk. Ze geven dan ook aan dat ze vaak Google Ads niet goed begrijpen en dat Google Ads lastig is. Het eerste wat wij dan doen is een structuur aanbrengen, zodat alles in 1 oogopslag overzichtelijk is. In deze blog geven wij 3 tips om een goede structuur in Google Ads aan te brengen.

[lwptoc]

Structuur van Google Ads

Om structuur aan te brengen in ads moet je weten hoe de advertenties werken. De advertenties zijn opgedeeld in lagen. Deze lagen hieronder uitgelegd:

1. Campagne

Dit is de “hoofdlaag” van je campagne. Op campagneniveau stel je de globale dingen van je campagne in, zoals in welk gebied je wilt adverteren, wat je budget is en wat je biedstrategie is.

2. Advertentiegroep

Een campagne kan meerdere advertentiegroepen hebben. Een advertentiegroep is een verzameling van advertenties en zoekwoorden die bij elkaar horen. Een voorbeeld: Je hebt een webshop in kleding. Dan kan je campagne als volgt er uit komen te zien:

1. Dameskleding
A. Truien
B. Jeans
C. Rokken

2. Herenkleding
A. Truien
B. Jeans
C. Boxers

De campagne zegt waar het hoofdonderwerp over gaat. De advertentiegroep is in dit voorbeeld de kledinggroep.

3. Advertenties

Binnen een advertentiegroep kan je meerdere tekstadvertenties instellen. Maak altijd 2 a 3  ads, zodat je kan zien wat werkt en wat minder werkt.

4. Zoekwoorden

Stel je wilt dat je advertentie omhoog komt als men “Structuur aanbrengen in Google Ads” in Google zoekt.Dit stel je in met de zoekwoorden. Om te weten hoe vaak men iets per maand zoekt kan je gebruik maken van de zoekwoordenplanner. Tik hier jouw woorden in en zie hoeveel zoekvolume hier op zit. Je kan deze direct selecteren en aan je advertentiegroep toevoegen.

Nu we weten hoe de structuur is van de Google Ads tekst advertenties kunnen we nu kijken hoe je dit zelf kan instellen.

Structuur in Google Ads voor diensten

Op je website biedt je diensten aan, bijvoorbeeld het masseur. Je biedt op je website diverse diensten aan zoals beenmassage, rugmassage en schoudermassage. Via je website kunnen klanten direct een afspraak inplannen, en om meer klanten te werven wil adverteer je via Google. Zorg dat je de structuur in Google Ads hetzelfde houdt als op de de website. Je kunt bij dit voorbeeld denken aan de volgende structuur voor tekstadvertenties:

1. Massages 
A. Beenmassage
B. Rugmassage
C. Schoudermassage

Mocht je meerderde locaties hebben met je massagepraktijk, dan stel je de tekstadvertenties als volgt in:

1. Massages regio A 
A. Beenmassage
B. Rugmassage
C. Schoudermassage

1. Massages regio B 
A. Beenmassage
B. Rugmassage
C. Schoudermassage

Structuur in Google Ads voor webshops

De advertentie structuur bij webshops kan in meerdere opzichten. Wij geven tweee voorbeeld.

Voorbeeld 1 Adverteren per productcategorie

We gaan weer even terug naar de kledingwinkel van net. Als je adverteert per productcategorie ziet je campagne als volgt uit:

1. Dameskleding
A. Truien
B. Jeans
C. Rokken

Voorbeeld 2 Adverteren per product

1. Truien
A. Colltruien
B. Hoody’s

2. Jeans
A. Spijkerbroeken
B. Skinny
C. Regulair

Door de je campagnes en advertentiegroepen goed te nummeren behoudt jij het overzicht en heb je structuur in Google Ads. Deze structuren kan je natuurlijk ook gebruiken bij Display Ads.

Is jouw structuur in Google Ads ver te vinden?

Geen probleem! Wij helpen je hier graag bij. Laat ons weten waar je hulp bij nodig hebt via ons contactformulier.

Geschreven door:

Rick van der Zanden

Rick van der Zanden

Eindbaas @ Vedet Online

OOK LEUK OM TE LEZEN

Share This