fbpx

Analytics instellen

door | nov 29, 2019 | Google systemen | 0 Reacties

Het leuke van een website hebben is dat je echt alles wat je bezoeker doet kan inzien. Dit kan met Analytics. In het analysegramma van kan je zien hoe lang een bezoeker op een pagina zijn geweest, hoeveel pagina’s een bezoeker heeft bezocht, welke acties de bezoeker heeft ondernomen en nog veel meer. Maar stel je Analytics in op je website? instellen is een lastig klusje, maar als jij je aan deze stap houdt is het zo gedaan!

Aanmaken Google Analytics account

Ga naar https://analytics.google.com/ voor het aanmaken van Google Analytics. Vanaf hier volg je de stappen die Google je geeft. Is het account eenmaal aangemaakt, dan zal Google je een instellingen venster laten tonen. Hierin kan je de naam van jouw account (vaak gewoon je bedrijf/websitenaam), je website en in welke branche je bezig bent invullen. Ook moet je even de juiste tijdszone invullen.

Instellingen voor gegevens delen

Op dezelfde pagina kan je de instellingen voor ‘gegevens delen’ wijzigen. Lees deze even door en klik aan welke data je wilt delen. Nu is het met die nieuwe Europese privacy wetgeving is gegevens delen best een dingetje geworden. Door dit goed te tackelen moet je in je cookieverklaring vermelden dat je gebruik maakt van Google Analytics.

Google Analytics goed instellen

Trackingscode op je website instellen

Nu de privacygegevens klaar zijn kunnen we Google Analytics instellen op je website. Je krijgt van Google een Javascript fragment, een stukje code die op je website moet. Om specifiek te zijn: hij moet in je Header.php. Wait what? Ja dat was ook onze reactie de eerste keer toen we dit hoorden. Een website is opgedeeld in een header (je hoofdmenu + logo), body (de pagina’s) en footer (dat stukje onderaan waar er algemene dingen staan over jou en je website). Nu moet je dus de Google trackingscode in de code van de header zetten. De code van de header.php begint met <h> en eindigt met </h>. Voor dat laatste plak je de code zonder de andere codes weg te halen. Voor WordPress gebruikers hebben we een goede tip: Gebruik de plugin van Monster Insights. Doorloop de stappen en Google Analytics is ingesteld.

Testen

Zo, het is nu het moment van de waarheid. Heb jij Google Analytics goed ingesteld? Open Google Analytics in de ene tabblad en je website op een andere tabblad. Refresh je website en als het goed is moet de 0 veranderen in 1.

Hoe steekt Google Analytics in elkaar?

Oké geen foutmeldingen gehad? Dan is Google Analytics goed ingesteld! (anders mag je ons altijd even bellen hoor). Nu is het tijd om Google Analytics zelf goed in te stellen. Voordat we daar aan beginnen is het handig om te weten hoe Google Analytics is opgedeeld. Je account bestaat uit drie lagen: Het account, de property en de weergave. We leggen het even kort uit;

Account

Binnen een account kan je de Google Analytics van meerdere websites beheren.

Property

Een property staat gelijk aan een website. Dus heb je 2 websites? Dan heb je 1 account nodig en 2 property’s

Weergave

Een property kan weer meerdere weergaven bevatten. In een weergave kan je IP-adressen uitsluiten, doelen instellen en nog meer. En dit is behoorlijk handig! Waarom? Nou laat het ons uitleggen.

Google Analytics goed instellen

Oké nu gaan we Google Analytics instellen zoals het hoort. Om Google Analytics goed in te stellen zal je 3 weergaven moeten gebruiken.

Weergave 1: de rauwe data

In deze weergave geen filters of iets. Deze weergave ziet dus alles. Ook jouw activiteiten op je website.

Weergave 2: De Testweergave

In de testweergave stel je doelen in. Doelen zijn belangrijke activiteiten op je website, zoals een aankoop of het invullen van een contactformulier. Om te testen of deze doelen ook echt werken kan je gebruik maken van deze weergave. Hoe je doelen moet instellen leggen we straks uit.

Weergave 3: De Masterweergave

De Masterweergave is de zuiverste weergave. Hierin heb je jouw eigen IP adres uitgesloten en de doelen die je getest hebt zet je hier ook in. Deze weergave gebruik je dan ook als je de beste data van je website wilt hebben.

Doelen instellen

Zoals gezegd zijn doelen belangrijke activiteiten op je website. Het instellen van doelen kan je terugvinden onder je weergave menu.

Google Analytics instellen

Als je op nieuw doel drukt zie je de mogelijkheden binnen het stellen van doelen. Wat vaak gebruikt wordt is: aangepast –> bestemming. Met deze instelling geef je aan dat wanneer iemand op een pagina is geweest dat een doel is. Een mooi voorbeeld is wanneer iemand jouw contactformulier heeft ingevuld en dan wordt doorgestuurd naar een bedanktpagina. Als je de URL van die bedanktpagina als bij bestemming als doel neer zet weet je hoe vaak iemand een contactformulier heeft ingevuld. Vooral heel handig als je ook met Google Ads werkt.

IP adressen filteren

Tot slot is het heel verstandig  om bij het instellen van je masterweergave in Google Analytics ook je IP adres te filteren. Je IP adres kan je checken op de website www.watismijnipadres.nl/ Door deze uit te sluiten in je masterweergave telt Google Analytics jou in deze weergave niet meer mee.

Google Analytics instellen

Nu weet je hoe je Google Analytics moet instellen. Het is even een lastig klusje, maar als het staat dan staat het en heb je er veel plezier van. Mocht je problemen hebben met Google Analytics instellen? Neem dan gerust contact met ons op en dan lossen wij het op!

Zoeken

Volg je ons al?

Geschreven door Rick

Vedette in SEO

Met Vedet Online probeer ik het maximale uit de van klanten te halen. Het leuke van mijn werk: het online groeien van een website. Dat is waar we weer elke dag voor op staan!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This