fbpx
Vedet Online Logo

WordPress SEO proof maken

Het gevaar van brede zoekwoorden in Google Ads

Het gevaar van brede zoekwoorden in Google Ads

door | apr 23, 2020 | Beginner | 0 Reacties

apr 23, 2020 | Beginner

Vedet Online favicon wit

De functies in Google Ads zijn eindeloos! Je kan heel specifiek adverteren op je doelgroep en dat maakt het zo mooi. Maar er schuilen ook gevaren in Google Ads. En ik wil vandaag een specifieke met je bespreken: de brede zoekwoorden. Dit soort zoekwoorden geeft je heel wat interessante data, maar als je niet goed oplet kan het je ook heel veel geld kosten. Ik zet de voordelen en gevaren van de brede zoekwoorden in Google Ads voor jou op een rijtje. Zo weet je precies wat je kan met de brede zoekwoorden in Google Ads.

Brede zoekwoorden in Google Ads uitgelegd

Binnen Google Ads zijn er vier soorten zoekwoorden:

  • Exacte zoekwoorden
  • Woordgroepen
  • Brede zoekwoorden 
  • gemodificeerde brede zoekwoorden

Aangezien ik het nu specifiek wil hebben over de laatste twee ga ik niet alles uitleggen. Dan wordt deze tekst nog langer 😉 Via de site van Google vind je meer over Exacte zoekwoorden en Woordgroepen.

Nu weer terug naar de brede zoekwoorden. Zoals je ziet heb je twee soorten brede zoekwoorden namelijk de “normale” brede zoekwoorden en de gemodificeerde brede zoekwoorden. Ik zoom even verder in op deze twee.


De uitleg van brede zoekwoorden

Ik citeer Google even: Breed zoeken is het standaard zoektype dat aan al uw zoekwoorden wordt toegewezen. Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die spelfouten, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en andere relevante varianten bevatten. Als uw zoekwoord ‘dameshoeden’ is, krijgt iemand die zoekt naar ‘vrouwenhoeden kopen’ uw advertentie mogelijk ook te zien. 

Duidelijke uitleg toch? Ik heb er weinig aan toe te voegen. Brede zoekwoorden zijn dus de standaard binnen Google Ads en advertenties worden getoond bij gerelateerde zoekopdrachten. Dit is een voordeel, maar ook een gevaar. Daar later meer over.

 

Gemodificeerde brede zoekwoorden

Gemodificeerde brede zoekwoorden staan al iets strakker ingesteld en zijn herkenbaar door het +-teken voor het woord. Laten we even het voorbeeld rode schoenen nemen. Om rode schoenen als gemodificeerde breed zoekwoord in te stellen zet je voor beide woorden een +-teken:  +rode +schoenen. Met deze modifiers voor breed zoeken kunnen de advertenties ook gezien worden in zoekopdrachten zoals ‘schoenen te koop die rood zijn’ of ‘rode herenschoenen’, maar niet voor ‘blauwe schoenen’. Gemodificeerde brede zoekwoorden zijn dus iets specifieker

Nu je weet wat brede zoekwoorden zijn ga ik meteen door met een mooi voorbeeld uit de praktijk om je te laten zien wat brede zoekwoorden in Google Ads doen in een Google Ads account.

 

Autoverhuur

Ik had ooit een klant die in de autoverhuur zat. In zijn Google Ads had hij netjes het woord auto als breed zoekwoord ingesteld. Wat bleek? Hij werd ook gevonden op zoekopdrachten zoals auto kopen, auto verkopen, Hoe moet je een auto stelen (ja daar zoeken mensen echt op :-)) en ga zo maar door. Bij alle zoekwoorden met het woord auto erin kwam zijn advertentie naar boven en drukte mensen op zijn advertentie. Allemaal irrelevante kliks, want al die mensen zochten niet naar bedrijf wat aan autoverhuur deed. En wat nog pijnlijker was: voor elke klik werd flink betaald! Je bent dus behoorlijk een dief van je eigen portemonnee.

 

Alle brede zoekwoorden direct uit het Goolge Ads account bannen?

Dat hoeft niet, want ze kunnen ook slim worden ingezet. Als je in je Google Ads account naar zoektermen gaat krijg je een lijst met alle zoektermen te zien waar mensen naar zochten voordat ze op jouw advertentie hebben gedrukt. Dit is dus een hele interessante bak vol data die je een keer moet doorspitten. Terug naar de autoverhuur. Een ander zoekwoord wat was ingesteld was bruiloft. Toen ik in deze bak ging kijken zag ik heel vaak auto huren voor een bruiloft terugkomen. Ik heb auto huren bruiloft als gemodificeerd zoekwoord aan de advertentie toegevoegd  en het brede zoekwoord bruiloft weggehaald. 

 

Zoekwoorden uitsluiten

Wat je in die zoektermenbak kan doen is zoekwoorden uitsluiten. Zo zijn de zoekwoorden auto kopen, auto verkopen, Hoe moet je een auto stelen uitgesloten. Niet relevant, kost alleen maar geld dus weg! En zo heb ik nog meer zoekwoorden uitgesloten zoals gratis, kosteloos enz. enz. Allemaal niet nodig, dus weg ermee!

 

Bak uitgezocht? Oké nu terug naar de brede zoekwoorden

In het voorbeeld van de autoverhuur heb ik heel veel brede zoekwoorden stopgezet en dezelfde zoekwoord weer toegevoegd, maar dan als een andere type. Waarom de brede zoekwoord niet veranderen in bijvoorbeeld een exacte zoekwoord? Nou simpel; je bent dan alle data van het brede zoekwoord kwijt en misschien komt dit laten nog van pas!

Heb je nu alleen brede zoekwoorden ingesteld, dan adviseer ik je om exacte zoekwoorden, woordgroepen en modifiers toe te voegen en je biedingen van je brede zoekwoorden een stuk lager te zetten. Dit klinkt heel veel werk, en dat is het ook :-). Maarja het bespaart je wel een hele hoop geld mee. Zoveel dat je dit ook eenmalig door ons kan laten doen. Zo weet je zeker dat alles goed staat.

Heb je nu een paar brede zoekwoorden? Kijk dan goed wat voor zoektermen er op binnenkomen. Een bodeverlaging of misschien het geheel stopzetten van het zoekwoord is dan een oplossing. Als je daar eens meer advies over wilt hebben, kan je ons altijd even een berichtje sturen. Dan kijken we even mee.

 

Conclusie wel of geen brede zoekwoorden in je Google Ads?

Brede zoekwoorden zijn heel nuttig om relevante zoektermen te vinden waar je zelf misschien niet aan dacht, maar ze zijn ook heel gevaarlijk. Je moet constant je zoektermenbak checken of er geen gekke zoektermen tussen zitten waar je advertentie op is gevonden. Het vergt dus veel tijd om alles goed bij te houden en ik weet uit ervaring dat veel ondernemers dit niet altijd doen. Dan kun je dit beter uitbesteden dan zo laten, want het kost je alleen maar tijd en geld!

Rick van der Zanden

Rick van der Zanden

SEO specialist @ Vedet Online

Leuk dat je me SEO blog leest! SEO is voor sommige abrakadabra. Daarom heb ik Naar de top van Google geschreven. Een e-book waar je echt alles  over SEO kunt vinden.

Naar de top van Google.
✔ De ware werking van Google
Hoe je SEO goed moet opzetten
Hoe je website je online accountmanager wordt
Stappenplan voor zoekterm-analyse
Linkbuilding methodes
Handige tools in Google Search Console die jij nog niet wist

Naar de top van Google is nu gratis te downloaden!

 Al 500+ tevreden downloads

Share This